Tunnisteet

Indonesia (110) Thaimaa (98) Filippiinit (58) Malesia (47) Snorklaus (46) Suomi (45) Sukellus (44) Kiina (39) Tansania (36) Egypti (33) Intia (31) Ecuador (30) Sumatra (28) Ghana (27) Nicaragua (25) Sulawesi (25) Vietnam (25) Kambodža (22) Myanmar (22) Nusa Tenggara (21) Peru (21) Bolivia (20) Galapagos (20) Laos (20) Sri Lanka (20) Maluku (19) Etiopia (18) Tulivuori (18) Savanni (17) Benin (15) Iran (15) Malediivit (14) Viidakko (14) Dominikaaninen (13) F1 (13) Turkki (13) Australia (12) Borneo (12) Amazon (10) Italia (10) Saudi Arabia (10) Taiwan (10) Argentiina (9) Brasilia (9) Kolumbia (9) Oman (9) Jaava (8) Meksiko (8) USA (8) Belize (7) Togo (7) El Salvador (6) Malta (6) Qatar (6) Sarawak (6) kalimantan (6) Guatemala (5) Japani (5) Ranska (5) Sikkim (5) Bali (4) Costa Rica (4) Dinosaurus (4) Hollanti (4) Honduras (4) Norja (4) Panama (4) Paraguay (4) Venäjä (4) Bahrain (2) Englanti (2) Ruotsi (2) Sveitsi (2) Latvia (1) Saksa (1) Singapore (1) Vatikaani (1)

lauantai 6. huhtikuuta 2013

Perhentian

Kuala Lumpurista lähdettiin tiistai-iltana Marjon ja Mikon kanssa bussilla kohti Kuala Besutia (40r/hlö). Bussit ovat Malesiassa luksusta verrattuna muihin K-Aasian maihin, joten tuli nukuttua ihan hyvin. Ainoastaan liian kylmällä ollut ilmastointi hieman haittasi. Kuala Besutissa oltiin varhain aamulla. Bussia oli vastassa häsläri, jonka opastuksella löydettiin lauttarantaan ja ostettiin menopaluu Perhentian saarille (70r). Vene jättää mille tahansa rannalle haluaa, me halusimme pienemmän Kecil saaren, toiseksi suurimmalle rannalle.

Rannassa parkkeerasimme tytöt ja rinkat laiturin vieressä olleen sukellusresortin pöytään, ja olimme lähdössä Mikon kanssa etsimään majapaikkaa, kun paikalle sattui erittäin mukava nainen, joka opiskelee resortissa sukellusohjaajaksi. Häneltä saimme paljon infoa rannan paikoista.

Olimme bonganneet nämä bungalowit jo veneestä, nainen kertoi hinnaksi 50r, joten suuntasimme Mikon kanssa suoraan tänne. Ketään ei ollut paikalla, mutta taulussa luki, että paikka on self check in paikka. Jos ovessa on avain, bunga on vapaa, jos taulussa ei toisin sanota. Napattiinkin kahden bungan avaimet ja haettiin tytöt ja kamat. Minä ja Minna saatiin kuvan bunga, majapaikan isäntäkin oli nyt paikalla.

Meidän maja sisältä. Marjon ja Mikon kohdalla oltiin sovellettu sääntöjä liikaa (maja oli varattu, ei tajuttu), joten he joutuivat odottamaan puolille päivin, jotta saivat vapautuvan majan.

Näkymä riippumatosta, kyllä kelpasi pötkötellä.

Meidän Coral Bay, rannasta ei kuitenkaan ollut järin hyvä snorklailla, ei juuri mitään nähtävää.

Perjantaina lähdettiin snorklausretkelle (25r/hlö). Meidän veneessä oli hieman vähemmän potkua, kuin tässä, mutta kyyti ei silti ollut kovin rentoa. Ihan kiva toisaalta mennä lujaakin välillä, onhan tuota merta tullut ihailtua. Ensimmäinen stoppi oli shark pointilla. Valashaita lukuunottamatta haita en ole koskaan nähnyt, joten oli hieno fiilis, kun bongattiin ensimmäinen 10 metriä viistosti alapuolellamme. Minnakin tykkäsi, vaikka vähän pelkäsikin näitä kaloja. Taidettiin nähdä yhteensä 5 haita. Toinen stoppi oli koralleilla, ei kummempaa. Kolmas oli jälleen elämys, venemies hoksasi turtlepointilla valtavan kilpikonnan jo veneestä ja tuijoteltiinkin sen ateriontia pohjassa tovi veteen päästyämme, mittaa en osaa sanoa, mutta selkeästi isoin minkä olen koskaan nähnyt. Seuraavana oli syönti, joka ei kuulunut hintaan, syötiin silti. Kaksi viimeistä pysähdystä oli lähellä Kecilsaarta. Näistä ensimmäinen (lighttower), oli upea koralleiltaan ja kaloiltaan, toinen ei niin häävi, joku romantic beach täynnä väkeä. Oltiin kuitenkin kaikki erittäin tyytyväisiä retkeen.

Seuraavaksi päiväksi kyseltiin Marjon ja Mikon kanssa sukelluksia ja päädyttiin tähän paikkaan. Hinnasto 70r/kpl ekat kaksi sukellusta ja sen jälkeen 65r, sisältäen kaiken. Varattiin seuraavalle päivälle kaksi sukellusta.

Ensimmäinen sukellus oli seudun parhaaseen paikkaan, eli pinnaclelle. Meillä kaikilla oli liikaa painoa (täällä vesi ei ole niin suolaista, kuin edellisissä paikoissani, joten painoa pitää olla vähemmän), joten sukellus oli teknisesti hankala, tätä ei helpottanut se, että DM meni todella hitaasti. Nähtiin kuitenkin todella iso moreena, pari pientä haita, stringray ja jotain muita kaloja, joten oltiin tyytyväisiä. Syvimmillään oltiin 20 metrissä ja sukellus kesti 50 minuuttia.

Seuraavalle sukellukselle vähennettiin painoa, joten teknisesti sukellus oli helpompi, myös DM meni parempaa vauhtia tällä kertaa. Näkyvyys oli alle 10 m, mutta nähtiin kuitenkin yksi kilpikonna, kaksi valtavaa pumphead parrotfishia ja muutama stingray. 16,5 metriä syvimmillään ja kesto 59 minuuttia.

Illalla juhlittiin hieman, joten minä olin ainut, joka jaksoi vielä yhdelle sukellukselle seuraavana päivänä. Olin edellisenä päivänä kysynyt saksalaiselta DM:lta, millainen Shark point on sukeltaa, hän ei ollut paikassa ollut, mutta veikkaili, että sieltä voisi haita löytyä. Kun kysyin paikalliselta DM:lta hän sanoi, että haita ei voi taata tässä paikassa, sillä ne viihtyvät melko pinnassa ja sukeltaessa ollaan syvemmällä, keskitytään enemmän koralleihin, hait ovat mahdollisia bonuksia.

Sukelluksen järjestelyt olivat huonot. Divemasterina oli saksalainen joka ei ollut koskaan ollut paikassa ja hän oli ainoana luotsaamassa 6 sukeltajan porukkaa, vaikka paikan maksimi on jo sinälläänkin korkea 4/DM. Paikallisella DM:lla oli kuulemma ongelmia korvien kanssa. Haita ei nähty, eikä oikein muutakaan kahta kilpikonnaa lukuunottamatta, kun saksalainen yritti etsiä haita. Huonoin näistä kolmesta sukelluksesta. 12 m/45 min.

Bungalowissamme asustanut iso gecko.

Barracudaa, ei mitenkään erikoinen maku kalassa, mutta inkiväärisoosi oli hyvää.

Näitä isoja liskoja näkyi muutaman kerran.

Sunnuntaina lähdettiin takaisin Besuttiin. Päivä käveltiin kaupungilla ja yöllä matkattiin takaisin Kuala Lumpuriin

- -

Päivitti Siina, koska Tuukka ei pääse Kiinassa blogiin. Kommentit on edelleen hyvin tervetulleita, Tuukka saa ne sähköpostitse ja vastailee Siinan kautta.

mutteri kirjoitti...

Ihan on mukavan näköstä. Tunnen itteni hölmöksi mutta mitä se painon vähentäminen tarkottaa. Nuin nopiaan ei voi laihtua tai jos voi, niin pistähän rahoiksi.

Siina kirjoitti...

Söpsyjä liskokavereita!

Tuukka kirjoitti...

Sukelluksissa käytetään painovyötä, jotta upotaan sinne veden alle. Painovyö on yksinkertainen vyö, jossa on yleensä n. kilon möykkyjä, joita voi lisäillä ja vähentää. Liiviin taas voi lisätä ilmaa tankista, joka kumoaa painojen vaikutusta tarvittaessa ja pysyy paikoillaan. Bunakenilla käytin 8kg vyössä ja nyt 5 kiloa kahella viimesellä sukelluksella.

Mikko kirjoitti...

Käytiin just tänään Nusa Lembonganilla tekemässä pari sukellusta. Täällä käytetään 5mm kokopukua niin instructor tason mies oli sitä mieltä, että tarvin 8 kg normaalin n. 6 kg tilalta. Pohjaan painuttiin komeasti :D

Toka sukellus sitte alle 6 kg ja oli mahtavaa. mm. _VALTAVA_ merikäärme.

Btw. komea hellehattu tolla misterillä.