Tunnisteet

Indonesia (110) Thaimaa (98) Filippiinit (58) Malesia (47) Snorklaus (46) Suomi (45) Sukellus (44) Kiina (39) Tansania (36) Egypti (33) Intia (31) Ecuador (30) Sumatra (28) Ghana (27) Nicaragua (25) Sulawesi (25) Vietnam (25) Kambodža (22) Myanmar (22) Nusa Tenggara (21) Peru (21) Bolivia (20) Galapagos (20) Laos (20) Sri Lanka (20) Maluku (19) Etiopia (18) Tulivuori (18) Savanni (17) Benin (15) Iran (15) Malediivit (14) Viidakko (14) Dominikaaninen (13) F1 (13) Turkki (13) Australia (12) Borneo (12) Amazon (10) Italia (10) Saudi Arabia (10) Taiwan (10) Argentiina (9) Brasilia (9) Kolumbia (9) Oman (9) Jaava (8) Meksiko (8) USA (8) Belize (7) Togo (7) El Salvador (6) Malta (6) Qatar (6) Sarawak (6) kalimantan (6) Guatemala (5) Japani (5) Ranska (5) Sikkim (5) Bali (4) Costa Rica (4) Dinosaurus (4) Hollanti (4) Honduras (4) Norja (4) Panama (4) Paraguay (4) Venäjä (4) Bahrain (2) Englanti (2) Ruotsi (2) Sveitsi (2) Latvia (1) Saksa (1) Singapore (1) Vatikaani (1)

tiistai 13. marraskuuta 2012

Lähtö Istanbulista

Aamulla kysyttiin hostellilta milloin on check out aika, vastaus oli, että se on hyvin joustava, ehdotimme kahdeksaa illalla ja tämä sopi hyvin (Route 39 suosittelemme). Lähdimmekin aamupalan jälkeen kohti ratikkapysäkkiä, päivän suunnitelma oli mennä ratikalla ja lautalla Eyüpiin, josta jatkaisimme kävellen vanhaa kaupungin muuria suurinpiirtein seuraillen Topkapin kaupunginosaan ja tulisimme ratikalla takaisin hostellille pakkaamaan.

Päästyämme päätielle paikka näytti oudolta, ei autoja missään, ratikat eivät kulkeneet ja ihmiset kävelivät keskellä katua. Jatkettuamme eteenpäin selvisi, että aamulla oli juostu marathoni ja muitakin matkoja, tiet olivat suljettuja ja ratikkakin kulkisi vasta kolmelta seuraavan kerran. Lähdimme kävelemään kohti joen rantaa josta lautat lähtevät, eivätköhän ne ainakin kulje.

Galatan sillalla saattoi vaikka makoilla keskellä tietä.

Satamassa huomasin jotain uutta syötävää, näytti tavallisessa mausteliemessä killuvilta kasviksilta. Toivoin kuitenkin jotain parempaa ja ostin lasillisen.

Systeemi oli juuri sitä miltä se oli näyttänyt, joten ei napannut syödä happamassa liemessä killuvia kurkkuja ja kaalinpaloja pelkällään, tilasinkin viereisestä kojusta kalaleivän ja yhdistin.

Lautalle kävellessä nähtiin tämä kisailu keskellä toria, koira ja poika vastaan poika, ei näyttänyt reilulta, muttei menty väliin, paikalliset hoitaa jos tarvii.

Lautalta bongattu sukellusvene

Hieman Eyüpistä etelään löysimme muurin, päätimme kuitenkin jatkaa jonkin matkaa rantaa pitkin ja lähteä vasta sitten kipuamaan kohti länttä.

Hieman rapistuneita taloja matkan varrelta.

Melkein heti käännyttyämme rantatieltä löysimme erittäin kauniin ja idyylisen kahvilan johon pysähdyimme katselemaan kadun elämää ja juomaan teetä ja kahvia (7TL).

Jonkin matkaa käveltyämme ilmeisesti arabikaupunginosassa, päätin pysähtyä syömään Çiğ köftea, eli raakaa jauhelihajuttua. Valitsin rullan ja väliin tuli myös paljon kaalia. Ihan hyvää, mutta kyllä liha on parempaa kypsytettynä, sain syödä näitä kaksi, sillä kokki ymmärsi, että tilaan molemmille. (2,5TL/rulla)

Vanhaa kaupungin muuria, joka ympäröi vanhaa kaupunkia ja suojasi ilmeisesti lännen kristittyjä vastaan. Luulimme olleemme kartalla ja lähdimme kävelemään etelään, meren tultua vastaan totesimme, että olimme tulleet muurin länsipuolelle siitä kohdasta jossa oli tarkoitus ottaa ratikka hostellille, luulimme olleemme enemmän koillisessa. Jalat alkoivatkin olla jo aika loppu, kun pääsimme takaisin ratikkareitille ja paluumatkalle sillä.

Tässä reittimme, josta tuli siis pitempi, kuin oli tarkoitus. Tämä ei olisi muuten haittanut, mutta lähtöpäivänä ois kiva pysyä kartalla, vaikka oli meillä ihan riittävästi edelleen aikaa päästä kentälle.

Pullopatenttiratkaisu vesiautossa.

Paikallinen minibussi.

Lentokentällä oltiin hyvissä ajoin, shoppailtiin hieman tax freessä ja astuttiin Turkish Airlinesin isoon koneeseen ajallaan, matka Aasiaan pääsi alkamaan. Istanbul oli todella mielenkiintoinen ja kaunis, mutta liian kylmä.

Indonesian numeroni on +62812 8392 1851

mutteri kirjoitti...

Nyt kyllä meni vähän pelottavaksi. Toi siltamakauskuva panee kylmät väreet pitkin selkää ja raaka jauheliha taas mahapuolella!!! Mausteliemessä vihannekset, joiko ne sen liemen?

Tuukka kirjoitti...

En usko, että joivat, minä en ainakaan juonut. Se oli siis samanlaista, kuin suomessakin purkkisäilönnässä käytettävä liemi.

Siina kirjoitti...

On sielä taas kateltu, että mitähän nuo turistit touhuaa keskellä siltaa...