Tunnisteet

Indonesia (110) Thaimaa (98) Filippiinit (58) Malesia (47) Snorklaus (46) Suomi (45) Sukellus (44) Kiina (39) Tansania (36) Egypti (33) Intia (31) Ecuador (30) Sumatra (28) Ghana (27) Nicaragua (25) Sulawesi (25) Vietnam (25) Kambodža (22) Myanmar (22) Nusa Tenggara (21) Peru (21) Bolivia (20) Galapagos (20) Laos (20) Sri Lanka (20) Maluku (19) Etiopia (18) Tulivuori (18) Savanni (17) Benin (15) Iran (15) Malediivit (14) Viidakko (14) Dominikaaninen (13) F1 (13) Turkki (13) Australia (12) Borneo (12) Amazon (10) Italia (10) Saudi Arabia (10) Taiwan (10) Argentiina (9) Brasilia (9) Kolumbia (9) Oman (9) Jaava (8) Meksiko (8) USA (8) Belize (7) Togo (7) El Salvador (6) Malta (6) Qatar (6) Sarawak (6) kalimantan (6) Guatemala (5) Japani (5) Ranska (5) Sikkim (5) Bali (4) Costa Rica (4) Dinosaurus (4) Hollanti (4) Honduras (4) Norja (4) Panama (4) Paraguay (4) Venäjä (4) Bahrain (2) Englanti (2) Ruotsi (2) Sveitsi (2) Latvia (1) Saksa (1) Singapore (1) Vatikaani (1)

keskiviikko 29. lokakuuta 2008

Phang-Ngan

Matka tanne sujui hyvin. Kirjauduin ulos majapaikasta ja kavelin tien varteen odottelemaan, etta taksi ajaisi ohi. Puolen tunnin paasta kohdallenipysahtyi tytto, joka kysyi tarvinko kyytia, minahan tarvin, joten hyppasin lavalle. Perilla Thongsalassa kysyin paljonko olen velkaa, johon tyttovastasi ettei tarvi maksaa mitaan. Kiitin kovasti ja lahdin kohti lauttalaituria. Rannasta ostin yhdistetyn lautta+bussi+minibussi kyydin Phang-ngaan710 bahtilla. 8 tunnin matka meni muuten hyvin, mutta bussissa on levollisempaa olla, kuin minibussissa, joka ohittelee jatkuvasti tiukoissa paikoissaja valilla pitaa hiljentaa, kun vastaan tulevat linja-autot ohittelevat toisiaan aivan liian tiukoissa paikoissa. Samalla kyydilla tanne tuliBangokilainen Boy, joka on kiertelemassa Thaimaata muutaman viikon. Boyn kanssa suuntasimme Thawisuk hotellille, jota vilpittomalta vaikuttavamatkatoimiston aija suositteli. Hotellia pitaa vanha rouva miehensa kanssa. 150 bahtin yhden hengen huoneita ei ollut vapaana, joten otin 200:llabahtilla kahden hengen huoneen ja lahdimme Boyn kanssa syomaan. Laskun tullessa yllไtyin hieman, kun 60 bahtin annokseni ei maksanutkaan, kuin 30 bahtia.Jos liikku thain seurassa, lahes kaikki muuttuu halvemmaksi. Syomasta jatkoimme oluelle pieneen ja viihtyisaan ulkobaariin, joka oli lahes tyhjillaan. Olimme mukavan myyjan seurassa, joka ei ikava kylla puhunut englantia lainkaan. Boy kaansi aina valilla, vaikkeihankaan englantia hirvean hyvin puhu. Boylla oli myos laite, joka kaansi thain englanniksi ja tarvittaessa lausui sanan. Sovimme, etta naemme seuraavana aamuna ja menemme aamiaiselle.
Aamiaisella Boy jutteli sonthaewkuskille, joka lupasi kayttaa meita kalastajakylassa, maksetaan mita halutaan. Kyydissa oli myos paikallisia ja kuski kaviostelemassa kaikenlaista kanoista kaasusailioihin ja jakeli niita matkanvarrella asuville ihmisille ja paikalliset tiputeltiin kyydista. Bang Patinkalastajakyla on ilmeisesti kuuluisa paikka, silla paikassa oli kuvia kuningattaren ja hanen poikansa vierailusta ja seuraavana paivana paikkaanodotettiin amerikkalaista filmitahtea. Paluumatkalla kuski sanoi, etta voi kayttaa meita Khao Lakissa 1000 bahtilla, joka kattaa bensakulut, han itse ei tarvi rahaa, koska olimme hanen ystaviaan. Idea kuulosti hyvalta, joten ajoimme kuskin kotiin ja vaihdoimme kulkupeliksi uuden ilmastoidunlava-auton, mukaan lahti myos kuskin poika. Matkalla pysahdyimme rantaan, josta lahtevat kiertoajelut Phang-ngan lahdelle ja kuski lahti saatamaan meilleilmaista veneretkea. Hanen ystavansa ei kuitenkaan ollut sina paivana ajossa, joten jatkoimme matkaa. Khao Lakissa ajelimme monta tuntia paikasta toiseenja ihailimme maisemia, kuski esitteli myos tsunamin tekemia tuhoja. Ikava kylla hankaan ei puhunut englantia, mutta Boy kaansi tarkeimmat asiat.Yhdessa vaiheessa ajoimme poliisien ratsiaan ja kuski valehteli, ettไ olen hanen vaimonsa veli. Lankkari paikallisten kanssa yksityisautossa, aiheuttaakuulemma hirvean soittelu- ja selvittelyrumban, ellei han ole sukulainen. Kavimme myos syomassa tulisimman aterian mita olen koskaan syonyt,mutta hyvaa oli. Lopuksi menimme rantaan katsomaan auringonlaskua ja lahdimme paluumatkalle. Kun Boy kertoi kuskille, ettei minulla ole uskontoa, han eimeinannut millaan uskoa ja luettelikin kaikki paauskonnot lapi ja mina vastailin ei. Hotellimme edessa sanoimme hyvastit kuskille, joka pyysi minua ottamaanyhteytta, jos tulen viela joskus Phang-Nganiin, todella mukava mies.
Seuraavana aamuna, tai no vasta kahdentoista aikoihin, koska nukuin pommiin, lไhdimme kiertelemaan kaupunkia ja kavimme muutamassa luolassa ja puistossa,jossa oli myos apinoita. Apinoiden touhuja oli hauska seurailla, paikallinen perhe antoi niille muutaman banaanin. Pari apinaa tuli ihan lไhelle jakoskikin minuun. Myos Suhteellisen havyttomia elukoita, pari niista rupesi paneskelemaan, parin metrin paassa suoraan edessamme. Kavimme myos ostamassaseuraavalle paivalle koko paivan venereissun Phang-Ngan lahdelle 700 bahtilla per naama ja bussiliput Bangkokiin. Mun taytyy menna hankkimaan Vietnaminviisumi, koska Visa on arrivalista ei ole kuulumut mitaan, vaikka olen lahettanyt jo pari mailia majapaikkaani Hanoissa, joka ilmoitti nettisivuillaan,etta heidan kauttaan voi hankkia kirjeen, jonka avulla saa viisumin lentokentalta. Boy taas lahtee Paihin kahvilaan toihin talveksi. Paihin on nyt pakkomenna, koska Minna puhui siita niin paljon hyvaa ja mulla on nyt paikallinen ystava siella. Illalla kavimme markkinoilla, jossa tuli syotya kaikenlaisiaherkkuja ja mustekala, jonka lonkerot olivat hyvia mutta paaruumis oli ensimmainen asia mika maistui pahalta talla reissulla. Phang-Ngan kaupunki onmukavan pieni ja taalla on vahan turisteja, lahella olevat Phuket, Krabi ja Khao Lak ovat suositumpia kohteita. Paikalliset ovat aitoja, eika kaikkipyori turistien ehdoilla, kuten massaturismikohteissa. Pitaa jatkossakin menna myos pienempiin ja ei niin suosittuihin paikkoihin, silla naissa todella nakee paikallista elamaa.
Phang-Ngan kaupunki
Bang Pat ja kuski
Boy

Khao Lak

Poliisivene, joka on jatetty paikkaan minne tsunami sen toi.

Tama oli ennen tsunamia kaunis ranta, jolla oli bungaloweja ja ruokapaikkoja. Hiekan alla on vielakin kaikkea, autoista lahtien.

Miehet kaivoivat edellisen kuvan rantahiekasta mopon.

Aurinko laskee Andamanmereen

Helvetti

Anonyymi kirjoitti...

Vitsi kun homma kuulostaa sujuvan jouhevasti! Mutta siis siitä en saanu kiinni, että miksi nää lähet taas Bangkokiin? Ei oikeen pysy mukana paikannimissä.

Kiva, kun ihmiset antaa tutustua itseensä. Tiedätkö, kaivaako ne koko ajan ja ketkä ne on jotka kaivaa esille hiekkaan hautautuneita tavaroita?

Tuukka kirjoitti...

Kun maa meen Vietnamiin maanantaina, niin tarvin viisumin Vietnamin suurlahetystosta, joka on Bangkokissa. Viisumin olis voinu saada myos Hanoin lentokentalta, jos majapaikkani olisi ilmoittanut tulostani viranomaisille ja lahettanyt minulle lapun mita nayttaa kun saavun maahan. Mutta majapaikkani ei ole vastannut minulle mitaan. Jos et tieda mika on viisumi, niin wikipediasta loytyy lisaa :)

Kaipa ne paikalliset niita kaivelee. En tieda sen tarkemmin tarviiko siihen lupaa tai onko se ylipaataan sallittua. Taalla nuo aiat ei oo niin yksinkertaisia kuin suomessa.

Ko Phanganilla ei sitten ole mitaan tekemista Phang-Ngan kans jos se sekottaa. Merikin on eri.

Anonyymi kirjoitti...

Ah joo, en heti tajunnu että sen viisumin saa just sieltä Bangkokista.