Tunnisteet

Indonesia (110) Thaimaa (98) Filippiinit (58) Malesia (47) Snorklaus (46) Suomi (45) Sukellus (44) Kiina (39) Tansania (36) Egypti (33) Intia (31) Ecuador (30) Sumatra (28) Ghana (27) Nicaragua (25) Sulawesi (25) Vietnam (25) Kambodža (22) Myanmar (22) Nusa Tenggara (21) Peru (21) Bolivia (20) Galapagos (20) Laos (20) Sri Lanka (20) Maluku (19) Etiopia (18) Tulivuori (18) Savanni (17) Benin (15) Iran (15) Malediivit (14) Viidakko (14) Dominikaaninen (13) F1 (13) Turkki (13) Australia (12) Borneo (12) Amazon (10) Italia (10) Saudi Arabia (10) Taiwan (10) Argentiina (9) Brasilia (9) Kolumbia (9) Oman (9) Jaava (8) Meksiko (8) USA (8) Belize (7) Togo (7) El Salvador (6) Malta (6) Qatar (6) Sarawak (6) kalimantan (6) Guatemala (5) Japani (5) Ranska (5) Sikkim (5) Bali (4) Costa Rica (4) Dinosaurus (4) Hollanti (4) Honduras (4) Norja (4) Panama (4) Paraguay (4) Venäjä (4) Bahrain (2) Englanti (2) Ruotsi (2) Sveitsi (2) Latvia (1) Saksa (1) Singapore (1) Vatikaani (1)

torstai 3. tammikuuta 2013

Tobelo & Ternate

Tobelossa majoituttiin ensin Juliana hotelliin (130k). Täältä meidän kuitenkin piti lähteä 30.12, sillä koko henkilökunnalla oli uutenavuotena loma ja hotelli suljettiin.

Vaihdettiin tähän huoneeseen (Tondelo indah 100k).

Merinäköala, ilmastointi ja oma pesuhuone. Viimeisenä iltana käytävällä juossut rotta aiheutti Minnalle lähes sydänkohtauksen, mutten ihan ok paikka, mitä nyt lisäks pari torakkaa nähtiin.

Kuten jo aiemmin kirjoittelin kävimme skootteriretkellä lauantaina. Maanantaina käytiin snorklausretkellä.

Vuokrasimme tämän veneen 5 tunniksi (300k). Pelkkä vene olisi kustantanut 150k, mutta tarvittiin Minnalle snorklaussetti, joka saatiin Yussilta, samalla kun hän lähti oppaaksi. Ollaan päätetty ostaa kunnon snorklausvermeet Minnalle Manadosta.

Pulau Pawole, jossa oli ihan kiva snorklata, mutta mielestämme Kakara oli parempi. Toinen pysähdys oli Tagalaya saarella, jossa ajeltiin ensin hetki pitkin mangrove metsän tekemää jokea ja sitten snorklailtiin virran mukana merelle päin, tämäkin oli ihan kiva, mutta Kakaran jälkeen retki oli hieman pettymys, meitä hemmoteltiin siellä liikaa... Mulla oli ollut hieman flunssainen olo jo edellisenä päivänä ja veneretken jälkeen olo oli huono. Uudenvuodenilta menikin sitten huoneessa, eipä niin hirveästi menetetty, sillä illalla satoi aika paljon.

Poliittisia graffiteja.

Sitten vähän ruokakuvia. Tässä ollaan CFC:ssä hampurilaisella, piti päästä tekemään edelliset päivitykset ja näillä oli langaton netti... (35k). Hampurilainen oli vielä surkeampi kuin pikaruokapaikoissa yleensä.

Tässä vähän paikallisempaa sapuskaa eli herkullinen Ayam Lalapan. Tuo chilitahna on muutenkin hyvän sapuskan paras osa. (20k)

Banaanipannukakkuja. Minä otin tällä kertaa pähkinöillä, suklaalla, susulla ja cheddarilla (17k) ja Minna suklaalla ja susulla (12k). Erittäin herkullista jälleen kerran, mutta kyllä tuo jättipannukakku on jaettavaksi tarkoitettu...

Päätettiin lähteä Ternateen keskiviikkona, jatkamaan taas lisäkuukaudella viisumeita. Sillä viimeksi siellä kaikki hoitui helposti eikä jatkolentoja kyselty, kuten käsittääkseni yleensä muissa toimistoissa. Alunperin meidän piti mennä Yussin autolla Sofifiin (100k/hlö), mutta joku oli vuokrannut auton koko päiväksi, joten hän sääti meidät aamulla toiseen autoon.

Viimeisenä palveluksenaan ystävällinen Yus pyysi kuskia hieman poikkeamaan päätieltä ja näyttämään meille tämän 2. maailmansodan aikaisen japanilaisen sota-aluksen Malifutissa. Hetken on alus karilla maannut...

Pysähdyksellä köytettiin meidän rinkat auton katolle, että saatiin vielä yhdelle tilaa, tämä paikka täyttyikin jo muutaman kilometrin jälkeen. Sofifissa ei jääty odottamaan moneksi tunniksi lauttaa, vaan hypättiin pikaveneeseen jolla päästiin nopeasti Ternateen (50k/hlö). Satamassa tuli tärkeä olo kun kaksikin huijaria juoksi auton vieressä ja koitti kilvan kaupata yksityistä venettä, autosta päästyämme näitä tuli vielä paljon lisää, mutta käveltiin suoraan laiturille normihintaisen veneen luokse, yhtä huijaria sanoin hulluksi, kun hän koitti tarjota kyytiä kolminkertaiseen hintaan, äijä nauro vastaukseksi.

Ternatessa käytiin katsomassa mopokyydillä (10k/hlö) halvempaa majapaikkaa joka oli taas täynnä, tämän enempää ei jaksettu etsiä vaan mentiin samoilla kyydeillä tuttuun keskihintaiseen (200k) Gamalamaan, josta saatiin sama huone, jossa oltiin aiemminkin oltu.

Huoneen saatuamme lähdimme immigration officeen. Tiskillä saimme ikävän tyrmäyksen. He eivät jatka viisumeja vielä, sillä niissä on liian paljon aikaa jäljellä (9.2. asti), kuulemma helmikuussa onnistuu.

Lähdettiin kävelemään pois ja miettimään uusia suunnitelmia. Oltiin ajateltu jatkaa vielä tämän jälkeen kerran, jotta nähdään balilainen uusivuosi (12.3.), ennen Balia suunniteltu reitti oli Manado-Wakatobi-Flores-Gilit. Tämän jälkeen formuloita katsomaan Malesiaan (24.3.) ja sitten pari viikkoa Thaimaata ennen Kiinaa. Tämä ei enää maistunut, sillä joudutaan varmaankin ostamaan turhia lentoja ja muutenkin säätämään ja elämään epävarmuudessa, että sattuuko virkamies olemaan mukava ja saadaanko säädettyä takaaja.

Illalla keksin, että voisimme lentää Manadosta Kupangiin yhteensä 200 eurolla ja siitä käydä Itä-Timorin puolella hommaamassa uudet 2kk viisumit ja näkemässä uusi nuori valtio. Tämän jälkeen Flores, Gilit jne. kuten aiemminkin oltiin aiottu, nyt ei enää kuitenkaan tarvis jatkoja.

Mutta tämä suunnitelmista (flunssassa on hyvin aikaa suunnitella ja jumittaa netissä). Tänään lähdetään kohti Bitungia, eli Sulawesille Pelnin Lambelulla (140k/hlö).

Mulla on mennyt Indonesiassa tähän mennessä 880€, eli Malukulla meni keskimäärin 17€ päivässä.

Mikko kirjoitti...

Itellä jatkuu matka ylihuomenna China beachille. Hue on vastoin sinun kertomuksia hieno paikka ja ihmiset "mukavia".....

Ja ei muuten ole viisumeiden kanssa helppoa täälläkään. Marjo saa olla maassa 3.2 asti ja minä 13.1. :DDDD Jännä sinäänsä kun molemmilla samat viisumit jen.

Tuukka kirjoitti...

Se on rento paikka, menkää siis Hoelle. Hyvä että tykkäätte Huesta, mulla oli muistikuva, etten erityisesti tykännyt siitä, mutta ihan positiivinen tuo päivitys on kun tarkistin. :)

mutteri kirjoitti...

Ikävää, kun osuitte niin hyvään paikkaan heti alkuun. Nyt käykää pari rupupaikkaa niin keskinkertasuudetkin pääsee oikeuksiinsa;) Aikaa on!