Tunnisteet

Indonesia (110) Thaimaa (98) Filippiinit (58) Malesia (47) Snorklaus (46) Suomi (45) Sukellus (44) Kiina (39) Tansania (36) Egypti (33) Intia (31) Ecuador (30) Sumatra (28) Ghana (27) Nicaragua (25) Sulawesi (25) Vietnam (25) Kambodža (22) Myanmar (22) Nusa Tenggara (21) Peru (21) Bolivia (20) Galapagos (20) Laos (20) Sri Lanka (20) Maluku (19) Etiopia (18) Tulivuori (18) Savanni (17) Benin (15) Iran (15) Malediivit (14) Viidakko (14) Dominikaaninen (13) F1 (13) Turkki (13) Australia (12) Borneo (12) Amazon (10) Italia (10) Saudi Arabia (10) Taiwan (10) Argentiina (9) Brasilia (9) Kolumbia (9) Oman (9) Jaava (8) Meksiko (8) USA (8) Belize (7) Togo (7) El Salvador (6) Malta (6) Qatar (6) Sarawak (6) kalimantan (6) Guatemala (5) Japani (5) Ranska (5) Sikkim (5) Bali (4) Costa Rica (4) Dinosaurus (4) Hollanti (4) Honduras (4) Norja (4) Panama (4) Paraguay (4) Venäjä (4) Bahrain (2) Englanti (2) Ruotsi (2) Sveitsi (2) Latvia (1) Saksa (1) Singapore (1) Vatikaani (1)

maanantai 4. maaliskuuta 2013

El Nido

Hei! Haluatko kuulla El Nidosta?

Aloitetaanpas siis aivan alusta. Rantauduttuamme oli jälleen edessä majapaikan etsintä. Olimme kuulleet, että täyttä on, joten taas oli vähän huoli. Rantatieltä käännyimme heti sisämaahan Rizal tielle. Rannassa tuskin olisi meidän budjetille sopivaa majoitusta vapaana. Pelko full full full-kylteistä hävisi, kun jo ensimmäisessä paikassa oli huoneita 800 pesolla. Jatkoimme kuitenkin matkaa ja päädyimme lopulta vanhan pariskunnan pitämään Bunakidz majataloon, josta saimme huoneen 500 pesolla.

Seuraavana aamuna lähdimme rantaan katsomaan löytyiskö sieltä sittenkin majapaikkaa. Päärannalla tonninkin paikat olivat täynnä, eikä seuraavaltakaan rannalta löytynyt halpaa huonetta. Palasimmekin Rizal tielle.

Edelliseltä päivältä tuttuun, mutta silloin täynnä olleeseen Cliffside cottages paikkaan. Nyt heillä oli 700 peson huone tarjolla. Ihastuimme paikkaan heti ja kannoimme rinkkamme tänne.

Paikan huoneet ovat paritaloja, joissa on mukavasti hengailutilaa, riippumatotkin mahtuivat mukavasti veranalle.

Huone sisältä. Oma kylpyhuonekkin löytyy.

Sähköä El Nidossa on 14-06 välisenä aikana, mutta tämä on hyvin epävarmaa. Majapaikkojen generaattorit laitetaan päälle illan hämärtyessä, jos sähköä ei siihen mennessä ole yleiseen verkkoon tullut. Kalliimmista paikoista toki löytyy 24h sähkö.

Vastuullisessa nettipaikassa. Seinällä luki, että koululaiset eivät ole tervetulleita koulupäivän aikaan. Kuva on ensimmäiseltä illalta, Cliffsidessa on oma wifi.

Rantabaarissa auringonlasku aikaan (50p/olut)

Myöhemmin Tuukan baarissa. Tanduay rommi 80p ja Boracay coconut rommi 95p, puolen litran jääköntti 4 pesoa.

Rukoilijasirkkakin diggas meidän terassista. Paljon miellyttävämpi, kuin oksettavat torakat, joita ei ole onneksi näkynyt.

Sunnuntaina päätimme lähteä jälleen veneretkelle, Coronissa valitsimme halvimman ja nyt kalleimman (900p/hlö), sillä parissakin paikassa kerrottiin, että tämä on paras retki nimenomaan snorklausta ajatellen. Mukana oli myös neljä manilalaista turistia.

Matkamaisemat olivat jälleen hienot ja näimme myös suuren kilpikonnan, joka katseli meitä hetken pinnalla.

Ensimmäinen pysähdyspaikka oli vanha kirkko, joka on hylätty muistaakseni myrskyn hajoitettua sitä.

Vedessä näkyi paljon meduusoja, yksi myös rannalla.

Oppaamme kertoi näiden olevan vaarattomia ja nosti yhden vedestä meille pällisteltäväksi. Näitä kuulemma syödäänkin täällä.

Luolajeesus.

Kirkon terassilta oli ihan nätit maisemat, vähän epäkäytännöllinen paikka kirkolle, sillä ei tällä saarella kylää ole, mutta ymmärrän paikan valinnan.

Kalliolta näkyi seuraava pysähdyspaikkamme. Tämä oli nimenomaan snorklauspaikka. Näkyvyys oli kuitenkin melko heikko (alle 10m), eikä mitään erikoista näkynyt.

Seuraavaksi oli lounas tällä rannalla.

Ruokaa oli paljon ja se oli hyvää, ehkä vähän liiankin hyvää luolamies aivoille, jotka eivät osaa lopettaa ajoissa...

Rannalla ollut jännäpuu, jonka hedelmiä en ole ennen nähnyt.

Lounaan jälkeen jatkettiin secret beachille, joka ei enää ole niin hirveän salainen, mutta hyvin suojassa. Kallion välissä oli pieni halkeama, josta uitiin sisälle ja laguunin perältä löytyi myös ranta. Ihan hieno paikka.

Secretin jälkeen mentiin hidden beachille. Tämä oli hyvin kaunis paikka, ei kuitenkaan mitään snorklailtavaa.

Meille oli kookospähkinätarjoilu rannalla, viihdyttiin oikein hyvin

Ja oli rentoa...

Suomen uutisissa on näkynyt paljon tarinaa liivijengeistä, täällä hallitsevat oranssit.

Pysähdyimme vielä helicopter saarella, joka oli päivän paras paikka snorklailuun, myös ranta oli kaunis, mutta aivan täynnä väkeä (8venettä). Tältä rannalta näkyi ainakin 5 tyhjää rantaa, miksei me pysähdytty jollekkin niistä? Lähdettyämme jatkamaan tästä viimeisestä paikasta, mun mahaa oli alkanut vääntää, joten veneen lähestyessä tyhjää rantaa, ylimääräinen stoppi ei enää ollut niin mieleen, vaikka paikka näyttikin upealta. Istuskeltuamme tovin rannassa, venepoika tuli hakemaan meitä ja tässä vaiheessa ymmärsimme, että meidän olisi kuulunut pysyä veneessä, kävimme vain tiputtamassa manilalaiset ilmeisesti yöksi rannalle. Mutta koska lähdimme rannalle, pojat odottelivat meitä kohteliaasti hetken.

Jännittävä pikakävely majapaikkaan (ehdin) ja ripulin toteaminen, ei ollut niin kiva uutinen. Nyt olo on kuitenkin hieman parempi lukuisten vessakäyntien jälkeen, joten huomenna päästään taas aktiviteettejen pariin, tämä päivä menee riippumatossa, mikä ei sinällään ole mitenkään huono asia...

Siina kirjoitti...

Minä täällä oon odotellu että tuleeko Tarja kertomaan mikä se kasvi on, mää en päässy päätelmissäni sitä pitemmälle, ku että ehkä joku ananassukuinen. :)

mutteri kirjoitti...

Tämä taitaa olla sitä lomailuosaa, ihan kiva, ihan kiva:) Kun kirjotat, että paras snorklailuun, niin onko siellä korallia vai kaloja vai onko niin, että korallien joukossa on aina kaloja. Kun pitää jännätä, että löytyykö tilaa, olisko periaatteessa mahdollista varata etukäteen. Saako etukäteen tietää mistään majapaikoista ja olisiko se kalliimpaa?

Tuukka kirjoitti...

Ananakselta se minustakin etaisesti nayttaa, mutta vain hedelman osalta.

Vahan joka paikassa on pari korallia ja pari fisua, mutta hyva paikka on semmonen missa korallit peittaa maan ja kaloja on paljon.

Toki netista voi joitain varata ja lonely planetin paikkoihin soitella, mutta ne paikat on hyvin varattuja ja kalliita. Halvimpia paikkoja ei netista loydy.

Anonyymi kirjoitti...

Itsellä kävi samalla tavalla, päivä snorklausreissussa kaksistaan miehen kanssa, söin kalaa, mieheni ei. Jäätävä ripuli iski samantien illalla/yöllä.