Tunnisteet

Indonesia (110) Thaimaa (98) Filippiinit (58) Malesia (47) Snorklaus (46) Suomi (45) Sukellus (44) Kiina (39) Tansania (36) Egypti (33) Intia (31) Ecuador (30) Sumatra (28) Ghana (27) Nicaragua (25) Sulawesi (25) Vietnam (25) Kambodža (22) Myanmar (22) Nusa Tenggara (21) Peru (21) Bolivia (20) Galapagos (20) Laos (20) Sri Lanka (20) Maluku (19) Etiopia (18) Tulivuori (18) Savanni (17) Benin (15) Iran (15) Malediivit (14) Viidakko (14) Dominikaaninen (13) F1 (13) Turkki (13) Australia (12) Borneo (12) Amazon (10) Italia (10) Saudi Arabia (10) Taiwan (10) Argentiina (9) Brasilia (9) Kolumbia (9) Oman (9) Jaava (8) Meksiko (8) USA (8) Belize (7) Togo (7) El Salvador (6) Malta (6) Qatar (6) Sarawak (6) kalimantan (6) Guatemala (5) Japani (5) Ranska (5) Sikkim (5) Bali (4) Costa Rica (4) Dinosaurus (4) Hollanti (4) Honduras (4) Norja (4) Panama (4) Paraguay (4) Venäjä (4) Bahrain (2) Englanti (2) Ruotsi (2) Sveitsi (2) Latvia (1) Saksa (1) Singapore (1) Vatikaani (1)

tiistai 10. helmikuuta 2015

Manuel Antonio National Park

Manuel Antonion kansallispuistoon pääsi puolessa tunnissa bussilla. Perillä ostettiin 15$ liput ja marssittiin portista sisään.

Tällainen ryhmäkiertokävely olisi kustantanut 25$/hlö. Oppaat vaikuttivat olevan todella hyviä bongailemaan eläimiä, koitettiin vähän tähyillä ohikävellessä katseiden suuntaan, muttei nähty juuri koskaan mitään. Tuo kaukoputki saattoi olla erittäin tärkeässä osassa. Yhdessä paikassa Minna ehti nähdä laiskiaisen, minä näin samassa paikassa vain liskon.

Polut olivat erittäin hyviä ja puisto hyvin pieni, joten päätetiin kävellä jokainen reitti läpi. Viidakko suojasi mukavasti auringolta.

Näitä kavereita näkyi paljon.

Ainut sammakkobongaus.

Ravut olivat matojen jälkeen toiseksi yleisimpiä otuksia.

White-headed capuchin

Mantled howler

Hidden Cove Beach. Tästä ei saanut edemmäs mennä, vaikkakin yksi pariskunta näytti rannalla olevan.

Gamelas rannalla oli paljon näitä Ctenosaura similisejä. Täällä näitä kutsutaan Jesus Christ liskoiksi, sillä pystyvät maailman nopeimpina liskoina juoksemaan vedenkin päällä.

Manuel Antonio rantaa terrorisoivat nämä pesukarkujengit, jotka näyttivät rekrytoivan jopa pieniä pentuja.

Tämä jo varttuneempi rosvo nauttii anastamaansa banaania.

Tämän vajaan 10 kilometrin lenkin jälkeen mekin palasimme

Manuel Antonio rannalle

Makoilemaan pariksi tunniksi. Krokotiilien mahdollisesta läsnäolosta huolimatta kävin pulahtamassa. Ranta syveni todella nopeasti, joten ranta oli erittäin viihtyisä. Snorklata olisi voinut kivisillä reuna-alueilla, mutta meillä ei ollut välineitä mukana.

Seuraavana päivänä jatkettiin matkaa bussilla Puntarenasiin, joka on kilometrejä pitkä mielenkiintoisen näköinen kapea niemi. Täällä vaihdettiin kuitenkin vain Liberian bussiin.

Kun Liberia alkoi lähestyä maisema muuttui. Alue on Costa Rican kuivimpia ja sen kyllä näki. Pari tulivuortakin nähtiin bussin ikkunasta. Täällä lähellä on myös Costa Rican kuuluisin Arenal tulivuori, joka tuli kuuluisaksi lähes jatkuvasti pulppuavasta laavastaan. Tämä toiminta kuitenkin loppui harmikseni neljä vuotta sitten.

Liberia ei ollut kummoinen paikka, joten päätettiin jatkaa yhden yön jälkeen Nicaraguaan. Läppärimme näyttö oli hajonnut lopullisesti, joten vaihdettiin sen verran suunnitelmia, ettei mennäkkään etelän turistirannoille, vaan jatketaan historialliseen Granadan kaupunkiin, josta pitäisi löytyä paremmin uusi näyttö ja korjaaja.

Costa Rican puolella rajaa piti maksaa 7 dollarin maastalähtövero ja Nicaraguan puolella 13 dollaria. Törkeää rahastusta sanotaan me. Nicaraguaan saatiin 90 päivän leima. Rajalta lähti Managuaan "chicken bus" eli uudelleen maalattu jenkkikoulubussi. Tällä päästiin lähelle Granadaa johonkin risteykseen, josta uudella chickenbussilla perille asti. Nicaragua vaikuttaa mielenkiintoiselta maalta, mutta rahoistaan saa olla tarkka. Minna osti naposteltavaa Rivasin pysähdyksellä ja mummeli sanoi tuovansa kohta vaihtorahan, muttei koskaan tuonut. Lisäksi toisella matkalla minä maksoin meidät ja sain takaisin sen verran, että laskin matkan maksaneen 30c yhteensä, mukanamme ollut saksalainen nainen maksoi 10c setelillä joka näytti riittäneen, suurin summa hintataulussa oli 9c... Onneksi menetykset eivät ole isoja, alhaisen hintatason vuoksi. Maa on Haitin jälkeen Latinalaisen-Amerikan toiseksi köyhin valtio.

1€=30c (Nicaraguan Cordoba)

PS. Nicaraguan numero on +505 883 585 23 Sim-kortti maksoi vain 50c ja taisi sisältää saman verran krediittiä.

Siina kirjoitti...

Seuraa monta random <3-kommenttia:

Eikö laskiaiset ookaan hitaita...

Hassut ravut metässä. Ja uuu nuita liskoja! Söpöjä pesukarhuja! Söpö on kyllä ötökkäkin.

Vesa sai lahjaksi aktiivisuus(=passiivisuus)rannekkeen, päästään katteleen gps:stä Roomassa kulkemista. Hauskalta vempaimelta vaikuttaa sun juttujen perusteella.

Tuukka kirjoitti...

Niin ne on, mutta ilmeisesti osas kömpiä riittävän nopeasti oksan taakse piiloon.

Minnalla on eriävä mieleipide madosta, varsinkin sen jälkeen, kun sellainen löytyi niskasta, jalasta, kädestä...

Määkin haluan nähdä teidän kiemurat ;)