Maisemat olivat jälleen upeita, mutta tie oli karmeassa kunnossa. Olimme linja-autoasemalla ensin väärässä bussissa, joten jouduimme oikeassa bussissamme takapenkillä, jossa töyssyt tuntuvat. Alkumatkasta Minna pomppasi niin kovasti ylöspäin, että löi päänsä bussin hattuhyllyyn (ihan normaalin kokoinen bussi, joten noustiin ilmaan puoli metriä). Tämän jälkeen siirryttiin takapenkillä keskemmälle, jotta on enemmän tilaa nousta ylöspäin. Jostain olimme lukeneet, että tie on vaarallinen, mutta emme välittäneet juurikaan näistä varoituksista, sillä liikkuminen on aina vaarallista, varsinkin Kiinassa, jossa liikenneonnettomuuksiin kuolee joka päivä 600 ihmistä.
Tie oli kuitenkin todella erityisen pelottava, hirveä +-500 m rotko vieressä, tie kapea ja bussi pomppi kuopissa, koskaan en ole ajoneuvon kyydissä pelännyt näin paljon. Harkitsin jopa kyydistä jäämistä, mutta kuski ei ollut mitenkään hirveän huono, joten tuskin juurikaan parempaa kyytiä on tulossa ja yli 4000 metrin korkeudessa kymmenien kilometrien kävely ei ollut vaihtoehto. Tätä reittiä en suosittele kenellekkään, ennen kuin uusi rakenteilla oleva tie on valmis. Viimeiset tunnit tällä matkalla olivat uutta tietä, joka oli edelleen rotkoisaa, mutta ei läheskään yhtä pelottava, hyvän tien ja kaiteiden ansiosta.
Tältä näytti bussin lattia loppumatkasta, Kiinalaiset ovat kovia sotkemaan, toinen roskiskin oli potkittu kumoon, kun poistuimme bussista.
Kangdingista löysimme hotellihuoneen läheltä linja-autoasemaa (90y). Täällä olimme päättäneet olla vain yhden yön.
Selkeästi turisteille siistitty kaupunki. Pikkunättiä ja mukavasti tiibetiä. Kaupunki on suosittu turistien keskuudessa, jotka haluavat helposti vuoristoon Chengdusta. Kaupunki ei kuitenkaan ole mitään verrattuna Litangiin, joten meidän ei kannattanut yhtä yötä kauempaa pysähtyä.
Jumppatanssia keskustassa.
Minna väitti, että täältä ei löydy kuin kallista tuontiviskiä, joten piti todistaa väite vääräksi. Hienoa Engline viskiä, jota on pullon mukaan tehty 1950-luvulta lähtien. Ei maistunut juurikaan viskiltä... (18y)
Täältä menee tunnin välein busseja Chengduun, joten menimme linja-autoasemalle hieman kympin jälkeen aamulla, saaden liput 11. bussiin (yli 100 y/hlö).
Asemalla katselin rinkkaani ja toivoin, että se kestäisi vielä kolmannen kerran Suomeen... (Reilut 20 € Bangkokin MBK:sta, en tiedä voinko suositella enää.)
Tällä kertaa lähes koko 8 tunnin matka oli uutta ja hyvää tietä.
Silti näimme parikin kaatunutta rekkaa.
Maisemat eivät enää olleet ihan yhtä upeita, kuin aiemmin, mutta meistä molemmista tuntui, että olimme saaneet rotkoista jo ihan tarpeeksi ainakin vähäksi aikaa, Minna puhui once in a lifetime -kokemuksesta.
Minna oli ikionnellinen lämmöstä, kunnes hoksasi, että suklaa sulaa taas...
Chengduun saavuttiin illalla ja lämpöä oli reilusti yli kaksikymmentä astetta, tästä minäkin olin onnellinen. Vaikkakin matka vuorille oli ollut ehdottomasti kylmyyden arvoinen. (Minnalla voi olla viimeiseen eriävä mielipide)
Chengdussa suunnistimme ensin Traffic hostelliin, jossa olisi ollut vain 140 y huoneita. Emme ottaneet tarjousta vastaan, vaan lähdimme Wuhou temppelille päin, josta löysimme Holly´s hostellin ja huoneen omalla kylppärillä (100 y).
Huoneen saatuamme lähdimme syömään illallista, oikein hyvää, mutta hieman kylmää (40 y).
Puu tiputuksessa...
- -
Päivitti Siina, koska Tuukka ei pääse Kiinassa blogiin. Kommentit on edelleen hyvin tervetulleita, Tuukka saa ne sähköpostitse ja vastailee Siinan kautta.
4 kommenttia:
Ollaan kateltu Ice Road Truckers: Deadliest Roads, tuli kyllä mieleen tästä päivityksestä. Korkianpaikankammosena en ehkä pystyis...
Mää niin ymmärrän Minnaa. Aina tulee reissussa suklaanhimo, ja aina pitää ostaa kerralla niin paljon, ettei saa saman tien syötyä. Sitte käy köpelösti. Ja sitte ostetaan seuraavana päivänä lisää...
Kyllä kai se puu tosiaan on tiputuksessa, eikä niin, että sitä kupataan. Eihän se neste voi painovoimaa uhmata. En ole kyllä ikinä nähny. Mitäs puutarha-alan puoliammattilainen sanoo.
Jaa mää vai. Ömmmöm.
Minnakin muisteli samaa ohjelmaa, ei olla juurikaan katottu, mutta kyllä niiden kannattas tulla kuvaamaan kiinalaisia rekkakuskeja, jos jännää matskua halutaa. Ei oo montaakaan vanhaa miestä näkyny ratissa...
Lähetä kommentti