Tunnisteet

Indonesia (110) Thaimaa (98) Filippiinit (58) Malesia (47) Snorklaus (46) Suomi (45) Sukellus (44) Kiina (39) Tansania (36) Egypti (33) Intia (31) Ecuador (30) Sumatra (28) Ghana (27) Nicaragua (25) Sulawesi (25) Vietnam (25) Kambodža (22) Myanmar (22) Nusa Tenggara (21) Peru (21) Bolivia (20) Galapagos (20) Laos (20) Sri Lanka (20) Maluku (19) Etiopia (18) Tulivuori (18) Savanni (17) Benin (15) Iran (15) Malediivit (14) Viidakko (14) Dominikaaninen (13) F1 (13) Turkki (13) Australia (12) Borneo (12) Amazon (10) Italia (10) Saudi Arabia (10) Taiwan (10) Argentiina (9) Brasilia (9) Kolumbia (9) Oman (9) Jaava (8) Meksiko (8) USA (8) Belize (7) Togo (7) El Salvador (6) Malta (6) Qatar (6) Sarawak (6) kalimantan (6) Guatemala (5) Japani (5) Ranska (5) Sikkim (5) Bali (4) Costa Rica (4) Dinosaurus (4) Hollanti (4) Honduras (4) Norja (4) Panama (4) Paraguay (4) Venäjä (4) Bahrain (2) Englanti (2) Ruotsi (2) Sveitsi (2) Latvia (1) Saksa (1) Singapore (1) Vatikaani (1)

perjantai 19. helmikuuta 2021

Victoria

 

Victoria-aluksen palaset valmistettiin 1959 Glasgowssa. Osat kuljetettiin Mombasan kautta Kisumuun, jossa alus koottiin ja laskettiin vesille 1960. Alus liikennöi Victoria järvellä Kenian lipun alla vuoteen 1977, jolloin se myytiin Tansanialle. Laiva liikennöi vuoteen 2014 saakka Mwanzan, Bukoban ja Kampalan välillä. Tuolloin katsottiin olevan laajan peruskorjauksen aika. Laivan kunnossa alkoi olla vakavia ongelmia. Tiedä mitä se sitten täällä takoittaa. Toinen Mwanzan ja Bukoban välillä liikennöinyt Bukoba alus upposi 1996. Aluksen matkustajakapasiteetti oli 430 matkustajaa. Onnettomuudessa kuolleiden virallinen määrä oli 894. Mukana Al-Qaidan egyptiläinen kakkosmies Ubaidah Benjamin Mkapa. 
Viime syksynä Victoria palasi liikennöimään Mwanzan ja Bukoban välille. New Victoria nimellä.
Laiva lähti puoli kymmeneltä ja yhdeksän tunnin matka ykkösluokassa kustansi seitsemäntoista euroa. Olin valinnut ykkösluokan turvallisuus ja mukavuustekijöiden takia. Kansipaikan olisi saanut reilulla vitosella.

Tutkiessani alusta löysin tämän tyylikkään baarin. Heti tuli fiilis, että nyt kuuluu tilata lasi viskiä. Tansaniassa ei ole tainnut koskaan olla keskustelua, että saako baarissa tilata tuplan tai triplan. Täällä myytiin ainoastaan pulloja. Niin paljon ei viskiä tehnyt mieli, joten otin oluen. Baari alkoi täyttyä melko pian tuloni jälkeen. Tänne tuli myös eurooppalainen pariskunta. Sanaakaan ei vaihdettu, minä lähdin olueni jälkeen nukkumaan. 

Perillä Bukobassa. Katsellessani laituriin kiinnittymistä näin kuinka valkoisen pariskunnan mies sääti kovasti laivan henkilökunnan kanssa. Laiturilla törmäsin pariskunnan naiseen, joka itkien selitti poliiseille jotain. Kysin, että onko kaikki hyvin? No ei ollut. He olivat unohtaneet pikkurepun baariin. Siellä oli tietenkin passit, luottokortit, rahat, kaikki... Nyt sitä ei tietenkään enää löydy mistään. Satamasta ei päässyt ulos ilman passeja ja virkavalta oli jo ottanut pariskunnasta kopin. Kysyin silti, voinko auttaa jotenkin, en voinut. Todella huono paikka kadottaa omaisuus. Lähetystöistä katsottuna ei juuri kauempana voisi olla. 

Tietenkään tätä en heille sanonut, mutta ehkä hölmöin tapa on säilyttää reissussa tärkeintä omaisuutta yhdessä ja samassa paikassa. Vieläpä pikkurepussa, joka on todella helppo varastaa. 

Minä otin mopotaksin new banana nimiselle hotellille, josta pitäisi löytyä halpa huone. En kuitenkaan löytänyt hotellista ketään, joten jatkoin matkaa. Päädyin lopulta Victorious Perchiin.

Huone aamiaisella kustansi yli tuplat bananaan verrattuna, mutta täällä ainakin oli väkeä paikalla. 20 euroa aamiaisella.

Tyypillinen aamiainen sisämaassa. Otin tällä kertaa vähän kaikkea kuvan takia. Kanabanaanikeittoa, lätty, uppopaistettuja vihanneksia, munkin tapainen, hedelmiä, spagettia, keitetty muna, instant kahvia ja mehua. Lisäksi keittiöstä pystyi tilaamaan munia haluamallaan tavallaan. 


Ei kommentteja: